WILLIAM EN CATHERINE TIEN JAAR GETROUWD, TERUGBLIK OP DE NCCS-REIS NAAR RONDA EN MIJN DOCUMENTEN D.D. 29 APRIL VANAF 1992

Coks Donders blikte vanmorgen na de weergave van het Kasteel Doornenburg op minuut 08.57 in ‘Goedemorgen Nederland’ terug op het huwelijk van William en Catherine tien jaar geleden en ik blik vandaag aansluitend aan mijn bericht NCCS-EXCURSIE NAAR RONDA EN MIJN DOCUMENTEN D.D. 28 APRIL VANAF 1996 terug naar onze memorabele dagtocht van gisteren. Ik haak hierbij aan bij de introductie van Francis en Sabine.

De meesten van ons hebben Ronda natuurlijk al eens bezocht, maar het hoogtepunt van deze tour is niet alleen de prachtige stad, maar ook de reis ernaartoe en weer terug. We zijn al vroeg in de ochtend met dertig passagiers met de nieuwe gedesinfecteerde bus van Antonio – waarmee wij op 30 september 2020 naar Granada zijn geweest – naar station María Zambrano vervoerd. Daar hadden we nog tijd om gezamenlijk koffie te drinken en met elkaar kennis te maken voordat de trein om 09:06 vertrok.

Een hele trein voor de NCCS

We reden door een prachtig zonbeschenen landschap langs Álora en El Chorro naar Bobadilla. Onderweg vertelde Sabine ons interessante verhalen over onder meer de sopa perota (niet te verwarren met Perote) en reden we na ons vertrek uit El Chorro langs de indrukwekkende Caminito del Rey die in verband met de opening van de stuwdam in de Guadalhorce in 1921 is gebruikt door Koning Alfonso XIII. Om 10:15 zijn wij in het oude stationnetje van Bobadilla gearriveerd en hebben daar binnen een half uurtje kunnen koffiedrinken.

Estación Bobadilla

Zoals mij reeds in 1973 was opgevallen is Bobadilla gelegen ‘in the middle of nowhere’. Naar verluidt is het dorp aangelegd voor de aanleg van de spoorlijn van Málaga naar Antequera waarvan in de stationshal nog gedenktekens zijn aangebracht. Daar wachtte Antonio op ons en zijn nieuwe (gedesinfecteerde) bus en zijn wij door de binnenlanden richting Ronda gereden. Langs de stuwmeren van de Guadalhorce en de Guadalteba. In Ronda aangekomen werd de groep vanwege de plaatselijke coronamaatregelen in twee groepen van vijftien verdeeld en kregen we begeleiding van de plaatselijke gids Marta. De eerste stop was bij de plaatselijke kerk die aan de heilige Teresa van Ávila is gewijd.

Ronda

In dit verband kijk ik ook terug naar ons bezoek aan die stad op 7 november 2018 . De wandeling ging vervolgens door het plaatselijke park met gedenktekens voor Francisco José de Goya, Orson Welles, Ernest Hemingway en Blas Infante uit Casares. Een mooie plek voor een groepsfoto.

Vriendenclub NCCS

Bij de stier naast de oudste plaza de toros van Spanje hebben we stilgestaan bij de Real Maestranza de Caballería de Ronda.

El toro de Ronda

Vervolgens langs de Parador Nacional  over de beroemde brug naar het oude gedeelte van de stad gewandeld. Voor mij was het huis van Don Bosco het eindpunt van de excursie.

Foto van mij door Sabine Bossaers

In de salon trof ik een mooie bibliotheek aan met alle Clásicos Castellanos. Un recuerdo de mis estudios de Lengua y Literatura Española de 1970 hasta 1977. Het hoogtepunt van elke excursie vind ik altijd de gezamenlijke lunch. Een mooie manier om elkaar te leren kennen. Voor onze terugreis heb ik nog een korte wandeling gemaakt naar de standbeelden van de bekende torero’s Cayetano Ordoñez “El niño de La Palma” en Antonio Ordóñez. Daarna zijn we met Antonio terug naar de kust gereden via de bergweg richting San Pedro, Marbella, Fuengirola, Benalmádena en Torremolinos. Het was een zeer geslaagde dag die op woensdag 12 mei aanstaande een vervolg krijgt met de eerder geplande excursie naar Córdoba.

Het videoverslag van deze excursie is te zien op 20120428 NCCS Excursie naar Ronda

Vanuit deze achtergrond memoreer ik mijn verbindende elementen d.d. 29 april vanaf 1992 tot en met 2012: 1992 De laatste dag in Maarn 1993 Gewonnen en toch zwaar verloren 1994 Een ingevingBreuker/Nieuw Elan (2) 1995 Wapen van HeydenMijn brief van 27 maart 1995 1997 28 September 1998 Struisvogelpolitiek 1999 Oranje boven 2001 Remembering Nigel o’Sullivan 2003 Prins Johan Friso weg bij Goldman Sachs  2004 Morgen ben jij de bruid 2005 Diana, verhaal van een prinses (Deel 4)Rechtszitting bij de Raad van Beroep I 2011 Huwelijk van William en Catherine en 2012 Edel van Utenhove en Althorp Palace beste Maagd: Elk probleem van dit moment is oplosbaar. Je vermogen tot rechtlijnig denken en brainstormen zorgt voor opties die gekoppeld kunnen worden aan suggesties om zaken te regelen. Heb de moed om een doorbraak te forceren. Schorpioen: Straal opgewektheid uit, dan vrolijk je ieders werkdag op. Maak mensen aan het lachen, doe een beetje gek en de sfeer is meteen plezierig. Besteed tijd aan je administratie. Ga niet in op een voorstel je kredietlimiet te verhogen. Dat ben ik volstrekt eens met de astroloog.

Bijlagen: 20020429 Bericht van de Prins van Oranje aan de Sichting Cervantes Benelux

20100429 Staatsiefoto Wassenaar

Koninginnenach op 29 april 2010 in Kasteel De Wittenburg in Wassenaar
Een bijzonder vooruitziende blik

18:20 Op dit moment gaan mijn gedachten uit naar Lisboa, ons bezoek aan deze stad op 23 maart 2017 en de fado avond op the day before. En het hiernavolgende bezoek aan de Portugese Koningsstad Sintra. In dit verband gaan mijn gedachten thans ook uit naar onze excursie naar Bragança op 26 juli 2018 zoals wij kunnen zien op 20180726 AEPE Excursie naar Bragança in Portugal .

Woorden wegen zwaarder dan wapens.